Vragen over voedselpakket

Wanneer kan ik mijn pakket ophalen?

Wij geven de pakketten iedere week op vrijdagmiddag uit. U dient zelf stevige tassen en een koeltas mee te nemen. Het afhalen van voedselpakketten onder invloed van alcohol en/of drugs is niet toegestaan. In de bijlage dat u van ons heeft ontvangen, staat bij welke uitgiftepunt en tijd u, uw pakket kan komen ophalen.

Wie krijgt wat?

Iedere klant die financieel getoetst is en die aan de voedselbank normen & criteria voldoen, ontvangen voedselpakket 1. Dit pakket bevat diverse levensmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan drinken, pasta, een pot of blik groente en vlees. Daarnaast krijgen klanten extra (verse) artikelen zoals brood, groenten en gewone kruidenierswaren. Hoeveel iemand daarvan krijgt, is afhankelijk van de gezinsgrootte. Een gezin dat bestaat uit 2 volwassenen krijgt minder artikelen dan een gezin met 2 volwassenen en 7 kinderen. Soms zijn er niet genoeg verse producten voor iedereen. Wij bepalen dan wie deze producten krijgt. Meestal zijn dit gezinnen met kleine kinderen.

Klanten die nog niet financieel getoetst zijn of maximaal 20% boven de voedselbank norm uitkomt, ontvangen voedselpakket 2. Het pakket bestaat voornamelijk uit verse artikelen zoals brood, groenten en gewone kruidenierswaren.

Hoe wordt de grootte van een voedselpakket bepaald?
• Er zitten circa 25 producten in een pakket voor een huishouden van 1 á 2 personen (vanaf 3 jaar)
• Er zitten circa 35 producten in een pakket voor een huishouden van 3 á 5 personen (vanaf 3 jaar)
• Er zitten circa 45 producten in een pakket voor een huishouden vanaf 6 personen (vanaf 3 jaar)
Brood wordt verdeeld naar een halve zaak brood per persoon

 


Kan ik opgeven wat ik in mijn pakket wil hebben?

Nee, u krijgt het pakket met het voedsel zoals wij dat hebben kunnen samenstellen. Dit is op basis van producten die wij die week hebben gekregen. De basispakketten zijn altijd gelijk voor iedereen en worden aangevuld op basis van de gezinssamenstelling en de gezinsgrootte. Als Voedselbank kunnen we niet voldoen aan vragen over dieetvoeding, Halal en het verstrekken van vegetarische maaltijden. We zouden dit wel graag willen maar kunnen hierin niet voorzien. In overleg met degene die uitdeelt kan er soms wel geruild worden van product.


Als er in een pakket voedsel zit dat ik niet wil, wat dan?

Als u bepaald voedsel niet wilt, dan kunt u de producten aan andere klanten geven of ruilen. Dit móet in de loods gebeuren. Een teveel aan goederen laat u achter bij de Voedselbank! Het voedselpakket is bedoeld als aanvulling op de wekelijkse boodschappen.

I.v.m. Covid-19 maatregelen, is boven genoemde punt niet mogelijk. Graag verwijzen wij u, indien u producten ontvangt dat u niet gebruikt, graag deze bij de buurtkastjes brengen. De adressen van de buurtkastjes vindt u op www. stichtingsogoed.nl


Mag ik een gedeelte van mijn pakket aan iemand anders geven?

Het antwoord is NEE! De verkregen producten zijn uitsluitend bedoeld voor persoonlijk gebruik en mogen zeker niet via internet of andere kanalen worden verhandeld. Mocht dit worden vastgesteld stopt de verstrekking van het voedselpakket aan u ongeacht uw financiële situatie en gezinssamenstelling en ontvangt u geen ondersteuning meer van ons. In verband met Covid-19 maatregelen, kunt u een teveel aan verkregen producten ruilen bij de buurtkastjes, voor de adressen zie www.stichtingsogoed.nl


Kan ik het voedsel in het pakket veilig gebruiken?

Ja, beslist! Zowel het samenstellen van de voedselpakketten als het verstrekken ervan aan onze cliënten gebeurt met de grootste zorg. Wij zorgen er altijd voor dat het voedsel voldoet aan de eisen die de Voedsel en Waren Autoriteit stelt. Wanneer u een indicatie krijgt toegewezen krijgt u ook een brief waarin die eisen staan vermeld Houdbaarheidstabel. Ook staan hierin adviezen hoe u met ingevroren voedsel dient om te gaan.


Ik kan mijn pakket niet ophalen. Wat nu?

U kunt het pakket laten ophalen door iemand anders (bijvoorbeeld familie, kennis of buren). Deze persoon moet zich wel kunnen legitimeren en aan kunnen tonen dat hij namens u komt.


Ik kan mijn pakket niet ophalen en kan ook niemand regelen om dit te doen. Wat nu?

Het beste is dat u zich dan voor deze week afmeldt per sms, WhatsApp, e-mail of bellen. In verband met het samenstellen van de pakketten dient u voor donderdag 12 uur te melden dat u uw pakket niet komt ophalen. U kunt uw pakket afmelden met de telefoonnummer 0641382670. De pakketten worden niet thuis bezorgd! Mocht u zich niet afgemeld hebben, dan krijgt u de eerstvolgende vrijdag geen pakket. Als twee keer het pakket niet opgehaald wordt en ook niet vooraf wordt doorgegeven dat u niet komt, dan wordt u van de lijst gehaald en kunt u geen pakket meer ophalen.


Wat gebeurt er als ik mijn pakket niet ophaal?

In verband met het samenstellen van de pakketten dient u voor donderdag 12 uur te melden dat u uw pakket niet komt ophalen. Dit kan telefonisch of via SMS of Whatsapp 0641 382670.
Mocht u zich niet afgemeld hebben, dan krijgt u de eerstvolgende vrijdag geen pakket. Als twee keer het pakket niet opgehaald wordt en ook niet vooraf wordt doorgegeven dat u niet komt, dan wordt u van de lijst gehaald en kunt u geen pakket meer ophalen. U kunt dan pas na 8 weken een nieuwe indicatie aanvragen. De verwijzende instantie wordt op de hoogte gesteld. Voordat u weer in aanmerking komt voor een nieuw pakket volgt er eerst een intakegesprek.


Wat gebeurt er als ik vergeet mijn ondersteuning voor pakket te verlengen?

U bent zelf verantwoordelijk om tijdig een nieuwe indicatie aan te vragen.

Vanaf drie weken voordat u voor het laatst een pakket krijgt, hoort u op het uitgiftepunt dat u contact moet opnemen met de verwijzende instantie. Neemt u niet of niet op tijd contact op, dan vervalt uw aanspraak op een pakket en wordt u uitgeschreven. Dit betekent, dat u na de datum van uw verlopen voedselbank indicatie geen pakket meer van ons ontvangt. U kan pas een voedselpakket ontvangen wanneer u een geldige indicatie heeft. Let op: U blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het verlengen van uw pakket.


Ik ben niet tevreden over de gang van zaken rond de uitgifte van mijn voedselpakket. Waar kan ik terecht?

Voor klachten over een product kunt u terecht bij één van de coördinatoren. Dit kan schriftelijk, via e-mail, Whatsapp, SMS of bellen. Graag altijd een foto maken van het product met de THT-datum en de klacht goed omschrijven. Voor andere klachten kunt u schriftelijk terecht bij het bestuur van de Voedselbank. Bekijk daarvoor onze klachtenregeling.

Wij verzoeken u uw klacht bij de voedselbank in te dienen en geen berichten op internet of publieke nieuwsbronnen te plaatsen. Bij (onrechtmatige) publicatie / berichtgeving (smaad & laster) kan er zowel materiële als immateriële schade veroorzaakt worden. Hierbij kan gedacht worden aan reputatieschade, verlies aan donaties etc.

Geen pakket zonder traject! Wat houdt dat in?

Omdat het hebben van schulden geen noodzakelijke kosten van bestaan zijn en de schulden geregeld kunnen en moeten worden als ze toch zijn ontstaan, is de ondersteuning van een voedselpakket niet altijd nodig. Als klant moet u zelf werken aan oplossen van uw problemen en gebruik maken van de regelingen die u uit de financiële problematiek kunnen helpen. In het algemeen verwachten wij van onze klanten, dat zij op enige termijn zullen meewerken aan het vinden van oplossing voor hun financiële probleem en dat ze geen nieuwe schulden maken tijdens het ontvangen van de voedselpakket. We noemen dit: “Geen pakket zonder traject”.

Wat kan ik koken met mijn voedselpakket?

Bezoek eens een recepten website

Het is elke week weer een verrassing wat er in een voedselpakket zit of wat je kunt kiezen in de voedselbank winkel. Klanten vragen ons vaak:  wat kan ik koken met mijn voedselpakket? Er zijn diverse kook- en receptenwebsites waarop je makkelijk recepten kunt vinden. Je typt de naam van een product in dat je hebt ontvangen en krijgt dan veelal meerdere recepten.

Enkele websites met kooktips

Maar de blog Geluk uit een Pakje willen we extra aanbevelen. Wekelijks plaatst een voedselbank-klant daar haar recepten van de week. Lees ook haar online magazine met tips voor klanten.

Ook de website bijstandsgerechten bevat veel tips hoe je goed en gezond kunt koken met weinig geld.

Enkele andere websites noemen we hier ook graag. Ze geven allen op hun eigen wijze antwoord op de vraag “wat kan ik koken met mijn voedselpakket?”

Jouw eigen recept delen?

Wellicht heb je zelf een heerlijke maaltijd bereid en wil je het recept delen met anderen. Wij stellen het enorm op prijs als je ons jouw recept wilt mailen. Wij plaatsen jouw recept dan op deze website. Wij zijn bereikbaar via ons servicecentrum of per mail.

Benieuwd hoe het voedsel op vrijdag nou precies wordt uitgedeeld? Bekijk dan deze video, waarin vrijwilliger Lennard alles uitlegt.