De ondersteuning verlengen (her-indicatie)

Instructie om de pagina te vertalen of voor te lezen in een andere taalOp uw klantenkaart kunt u zien tot welke datum u nog een pakket kunt ophalen. Wilt u na deze datum nog voedselpakketten ontvangen? Of twijfelt u of uw huishouden in aanmerking komt voor een verlenging? Vraag dan gerust een verlenging aan. U of uw hulpverlener kan twee weken voordat de toewijzingstermijn is verstreken een verzoek indienen voor verlenging. Wij beoordelen elke donderdagochtend alle aanvragen die wij in de week daarvoor hebben ontvangen. U krijgt op die donderdagmiddag van ons bericht met de toekenning of afwijzing van de aanvraag.

Voor het verlengen van uw voedselbankindicatie hebben we gegevens nodig om een financiële toetsing te kunnen doen.

Als u zelf uw financiën regelt:
– Bankafschriften van de betaalrekening van de afgelopen 3 maanden van uzelf en indien van toepassing alle volwassenen die bij u inwonen.
– Bankafschriften van uw spaarrekening en indien van toepassing van uw partner.

Als een hulpverlenende instantie uw financiën regelt (bijvoorbeeld een Schuldhulpverelener, Bewindvoering of Budgetbeheerder):
– Overzicht maandbudget
– Bankafschriften van de afgelopen 3 maanden van de leefgeld- en beheerrekening
– Schuldenoverzicht

Als één van deze bewijzen ontbreekt, kan de verwijzer uw aanvraag niet in behandeling nemen.

Veelgestelde Vragen:

Welke documenten heb ik nodig voor een indicatie?

U heeft geen traject begeleider of geen bewindvoerder:

  • Bankafschriften (inclusief van de spaarrekening) van de afgelopen 3 maanden van u en inwonende meerderjarige  personen
  • Beschikking van de toegekende of afgewezen toeslagen (optioneel)
  • Overzicht van schulden en aflossingen (optioneel)
  • Gemeentelijke belastingen met of zonder kwijtscheldingen (optioneel)

U heeft een traject begeleider of bewindvoerder:

  • Overzicht maandbudget
  • Schuldenoverzicht
  • Bankafschriften van de afgelopen 3 maanden van de leefgeld- en beheerrekening.

Medische kosten

  • Wilt u dat wij uw gemaakte medische kosten in de berekening meenemen, dan vragen wij u om de gemaakte medische kosten aan te tonen. Bewaar dus uw rekeningen, de overzichten van uw zorgverzekeraar en uw bankafschriften.
  • U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende of collectiviteit) zorgverzekering of de bijzondere bijstand.
  • De kosten die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen worden niet meegerekend. Het eigen risico wordt al meegenomen in de berekening.

Hoe wordt kostgeld berekend?

Woont uw kind of iemand anders met een eigen inkomen bij u in? Dan is het niet meer dan redelijk om kostgeld te vragen. Kostgeld is een vergoeding voor de gezamenlijke uitgaven van een huishouden zoals huur/hypotheek, energiekosten, gemeentelijke belastingen, enz.

Het inkomen van uw kostganger(s) kan gevolgen hebben voor uw eigen inkomsten, denkend aan:

  1. De hoogte van uw huurtoeslag
  2. Verlies van alleenstaande ouder kop bij KGB
  3. De hoogte van uw uitkering
  4. De hoogte van uw belasting aanslagen

Berekening van kostgeld bij de Voedselbank

Afhankelijk van uw gezinssituatie wordt hiervoor standaard Nibud methode 1 of 3 gerekend, ongeacht of dit daadwerkelijk wordt betaald.  Wanneer het meerderjarige gezinslid inzage geeft om kostgeld te berekenen, wordt het bedrag berekend volgens Nibud methode 1 (Verdelen naar inkomen). Wil het gezinslid geen inzage geven, dan wordt het kostgeld berekend volgens Nibud methode 3 (Verdelen naar grootte van huishouden).

Kostgeld berekenen:
Totaal uitgaven = huur, water, gas, Electra, tv/internet, woonverzekeringen, gemeentelijke- &
waterschapbelastingen,€20 inventaris (slijtage & stoffering), €6 was- & schoonmaakkosten, voedingskosten
(2p/€185, 3p/€145, 4p/€130). Totaal inkomen = inkomen aanvrager + inkomen kostganger. Inkomen
kostganger delen door totaal inkomen = 0.00 (%). Kostgeld bedrag = % x totaal bedrag uitgaven.

 

 

 

 


Welke kosten worden wel of niet mee genomen in de berekening?

Bij de voedselbank wordt tijdens de intake naar gezinssamenstelling, totale inkomsten en noodzakelijke kosten van het bestaan gekeken ongeacht of u wel of niet onder bewind staat.

Vanaf 1 juni 2024 zijn de bedragen van de individuele kosten als volgende voor de:

  • Aanvrager maximaal €370,- p/m (was €175,-)
  • Partner maximaal €231,- p/m (was €100,-)
  • Meerder jarige studerende kinderen €90 zonder extra inkomsten
  • Minder jarige kinderen €60,- p/m
  • Individuele kosten

Deze uitgaven tellen niet mee in de norm:

  1. Autokosten: alleen voor woon – werk verkeer en in heel bijzondere situaties en wanneer u de betalingen kunt laten zien. In dat geval berekenen we €0,38 per kilometer
  2. Medische kosten, mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende of collectiviteit) zorgverzekering of de bijzondere bijstand. De kosten die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen worden niet meegerekend.
  3. Kosten van diëten
  4. Kosten van huisdieren: zowel het eten als de  medische kosten rekenen we niet mee. Betreft het een hulp hond, graag de beschikking van toekenning laten zien.
  5. Premie voor spaar-, pensioen of overlijdensrisico verzekering.
  6. Kosten voor sportscholen, hobby’s en lidmaatschappen.
  7. Baby spullen zoals luiers, melk en kleding. Voor deze kosten ontvangt u kinderbijslag
  8. Aflossingen van doorlopende krediet(en) zoals rood staan of postorder bedrijven
  9. Aflossingen aan familie en vrienden
  10. Wanneer u ingekort wordt met een maatregel op uw uitkering omdat u bepaalde verplichtingen uit de Werkloosheidswet niet zou zijn nagekomen of een boete opgelegd heeft gekregen omdat u de inlichtingenplicht zou hebben geschonden
  11. (Verkeers)boetes mits er sprake is van schuldhulpverlening
  12. Geld overmaken naar familie/vrienden
  13. Sparen voor onvoorziene kosten

 

 

 

 


Wat betekent “Geen pakket zonder traject”?

Bij elke voedselbank indicatie (toegekend of afgewezen) ontvangt u een advies.

Omdat het hebben van schulden geen noodzakelijke kosten zijn van het bestaan en de schulden geregeld kunnen en moeten worden als ze toch zijn ontstaan, is het ontvangen van een voedselpakket een tijdelijke oplossing. Het ontvangen van een voedselpakket is geen recht en u kunt maximaal 3 jaar gebruik maken van de ondersteuning van de Voedselbank. Van onze klanten wordt verwacht, dat zij op enige termijn zullen meewerken aan het vinden van oplossing voor hun financiële problemen en dat ze geen nieuwe schulden maken tijdens het ontvangen van het voedselpakket.  We noemen dit: “Geen pakket zonder traject”.  Daarom wordt altijd een advies gegeven bij elke indicatie. Hiermee kunt u uw situatie op de lange termijn verbeteren. Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk hulp inschakelt en hieraan meewerkt. Doet u dit niet? Dan wordt de ondersteuning door de Voedselbank beëindigd.

Afhankelijk van uw situatie zijn er verschillende hulp instanties die u kunnen helpen meer grip te krijgen op uw financiën o.a:

  1. Cursus omgaan met geld
  2. Thuisadministratie Humanitas
  3. Schuldhulp maatje
  4. Budget coaching
  5. Maatschappelijk sociaal raadslieden
  6. Budgetbeheer
  7. Schuldhulp verlening
  8. Bewindvoerders

 

 


Ik heb vervoerkosten, tellen deze kosten mee in de berekening?

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie kunnen de kosten worden mee berekend als uitgaven

Voorwaarden:

  • U woont in een gebied waar weinig tot geen voorzieningen zijn. Als inwoner bent u afhankelijk van uw persoonlijke vervoer middel.
  • De vervoermiddel is noodzakelijk voor werk of re-integratie traject buiten de Gemeente waar u burger van bent en de kosten worden niet vergoed. We ontvangen bij uw aanvraag graag uw laatste loonstrook om na te gaan dat u geen reiskosten vergoeding ontvangt of een Re-integratie brief van uw Gemeente.
  • Auto is noodzakelijk vanwege chronische gezondheidsproblemen van aanvrager of gezinslid, we vragen voor de volgende bewijsstukken:
    – GPK (Gehandicapten Parkeer Kaart) of
    – GPP (Gehandicapten Parkeer plaats) of
    – Medische indicatie
  • In alle andere gevallen worden de vervoerkosten niet meegenomen in de berekening.

Let op: reist u met de openbaar vervoer naar uw medische afspraken? Geef dit door, de kosten tellen mee in de berekening.

De kosten worden als volgende berekend:
– Kosten van vervoersmiddelen zoals openbaar vervoer worden de werkelijke kosten meegenomen
– Verzekering (brom)fiets, scootmobiel, autoverzekering en wegenbelasting: met een maximum van €100 per maand mits het vervoermiddel noodzakelijk is om medische redenen of vanwege het ontbreken van openbaar vervoer of om uit huis geplaatste kinderen te kunnen bezoeken en de kosten niet worden vergoed. Uitgaven voor brandstofkosten tellen in principe niet mee. Indien nodig worden alleen nog in heel bijzondere situaties extra KM meegerekend in de berekening, het gaat om aantal KM x €0,38 ct. De kosten kunnen gedeeltelijk meegeteld worden in de berekening als u aan één van de bovenstaande voorwaarden voldoet.


Welke medische kosten tellen mee in de berekening?

Niet-vergoede medische kosten (voor geschreven medicijnen & noodzakelijke reiskosten voor behandelingen)

Wilt u dat wij uw gemaakte medische kosten in de berekening meenemen, dan vragen wij u om de gemaakte medische kosten aan te tonen. Bewaar dus uw rekeningen, de overzichten van uw zorgverzekeraar en uw bankafschriften. U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende of collectiviteit) zorgverzekering, de bijzondere bijstand of aftrekbaar is via de Belastingdienst.

De kosten die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen worden niet meegerekend. Het eigen risico en zelfzorgmiddelen worden al meegenomen in de berekening onder de post “standaard kosten”.

NB. Kosten voor diëten worden niet meegenomen in de berekening.

 

Als uw beschikbaar te besteden bedrag hoger is dan de voedselbanknorm, hanteren wij vaste toekenningscriteria om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een voedselpakket. Voor alle huishoudens die voldoen aan de 15% coulanceregeling, geldt een overgangsperiode van maximaal 6 maanden. Als uw beschikbaar te besteden bedrag hoger is dan 15% van de norm die de voedselbank stelt voor uw huishouden (zie criteria), komt u niet (meer) in aanmerking voor een voedselpakket.

Wij beoordelen elke donderdagochtend (tot 12:00 uur) alle aanvragen die wij in de week daarvoor hebben ontvangen. U en uw klant krijgen die donderdag bericht van ons met de toekenning of afwijzing van de aanvraag. Op de indicatie staat altijd een plan van aanpak of een advies. Hiermee kan uw klant zijn/haar situatie op de lange termijn verbeteren. Het is belangrijk dat hij/zij hieraan meewerkt.

Er kunnen lokaal redenen zijn om van deze criteria af te wijken.

Heeft u vragen over het invullen van het aanvraagformulier? Bel naar 06 – 41 38 26 70 (bij geen gehoor kunt u ook een sms of whatsapp sturen, dan nemen wij contact met u).